2021/02/12

Entzun audio formatuan

Zer da marka baten restyling-a?


Enpresek beren marka kudeatzean planteatzen duten zalantza nagusietako bat da noiz egin behar duten restyling bat.

Logotipoa, enpresa, produktu edo edozein erakunde identifikatzen duen zeinu grafiko bat da. Lehiakideengandik bereizteko, garrantzia emateko eta jatorria adierazteko balio du. Azken batean, logo bat elementu grafiko bat baino zerbait gehiago bihurtzen da, marka bati bidea emateko. Erakunde beraren ezaugarriak ondorioztatzen dituen balio ukiezina. Horregatik, branding-a garatzen denean, lehenik enpresa aztertu behar da, eta ziurtatu behar dugu kontsumitzailea gai izango dela guk nahi ditugun balioak hautemateko. Kasu batzuetan merkatu-azterketak ere egiten dira, xede-publikoak zer iritzi duen ikusteko.

Enpresa, produktu edo erakunde baten bizitzan zehar, baliteke bere identitate bisualak, beste elementu askok bezala, eraldaketa bat behar izatea. Baina noiz behar da diseinu berri bat? Zer nolako oldarkorrak izan behar dugu restyling bat egitean? Marka pixka bat aldatuko dugu edo logo berri bat diseinatuko dugu hutsetik? Bezeroek nabarituko dute? Eragin negatiboa izango du? Prozesu horretatik pasatzen ari direnean bezeroek egiten dizkiguten galderetako batzuk baino ez dira horiek.

Nola aldatu identitate bisuala eta ez hil saiakeran?

Aldaketak antsietatea sortzen du, baina galdera horiek badute erantzuna. Hainbat egoera gerta daitezke:

Nortasun bisuala zaharkituta geratu da eta irudiari freskotasuna eta erakargarritasun berria emateko beharra sentitzen dute. Egia esan, kasu honetan markak hainbeste eboluzionatu du, non haren irudia ez baita izan nahi zuten posizionamenduaren isla. Aztikerrentzat, adibidez, nortasun diseinu berri bat beharrezkoa izan zen, bere aurreko logoak ez baitzituen enpresa honek gaur egun transmititu nahi zituen balioak islatzen.

Beste batzuetan ematen den egoera da erakunde bat logo sinple batekin hasi izana. Hasiera batean bere beharretarako balio zuen, baina hazten hasi direnean, logo profesionalago bat diseinatu behar dute, eta, horrela, irudi bisual jakin bat eman.

Aldaketa oldarkorragoa izatea edo ez egotea gure posizionamendutik urrun. Horrela, bi aukeren aurrean geundeke: lehena, logoaren ildo berari jarraitzea, berdiseinu bat eginez; bigarrena, identitate-diseinu berri bat garatzea, bere ikuspegi korporatibora egokituz.

Aldaketa horiek kontsumitzaileek markaren inguruan duten ikuspegia alda dezakete. Aldaketa hori positiboa edo negatiboa izan daiteke. Egindako aldaketen berri ematen duen eta logotipo berria aurkeztean duen kanpaina bat egitea interesgarria izan daiteke etorkizunean nahasmenik egon ez dadin. Izan ere, enpresa batzuek, nortasun berria ezarri ondoren, aurrekora itzuli behar izan dute; izan ere, merkatu-azterlan baten arabera, kasu horietan kontsumitzaileek nahiago zuten aurrekoa. Hala ere, ondo komunikatutako enpresa baten nortasuna aldatzeak ez luke arazorik sortu behar kasu gehienetan (komunikazio estrategikoa plus bat da hemen).

Eta erakusgarri gisa…

Honako kasu hauek restyling adibide argiak dira, non identitate bisualaren aldaketak egin diren:

Apple

Bere lehen logotipoa Ronald Waynek diseinatu zuen. Isaac Newton irudikatzen du zuhaitz baten azpian eserita sagar ospetsuarekin. Baina urtebete baino ez zuen iraun, eta gaur egun denok ezagutzen dugun sagarrak ordezkatu zuen.

McDonald’s

Logotipo honen emaitza akzidentala izan zen. 1952an errepideko jatetxe bat eraiki nahi zen frankizia bihurtzeko. Dick, Patrick McDonalden semeak eraikuntzaren muturretan bi zirkuluerdi ondo geratuko zirela pentsatu zuenean izan zen. Stanley Clark Meston arkitektoak zirkuluerdiak neoizko argiekin urreztatutako parabola metaliko pare bat bihurtu zituen.

Eraikuntza horretan, zenbait angelutatik ikus daiteke nola gurutzatzen diren. Horrela jaio zen logo ospetsu hau.

Starbucks

Benetan agertzen den irudia Melusina batena da, eta ez sirena batena, denek uste duten bezala. Honek isats bikoitza du. Seattlen ireki zuten lehen establezimendua, eta horregatik aukeratu zen elementu hori, eta kafearen eta lekuaren itsas historia jaso nahi izan zuten. Lehen logotipo hark kritikak jaso zituen, hankak zabalik zituen emakume biluzi bat erakusten zuelako, eta, beraz, aldatu egin behar izan zuten.

Nike

1968an Nike marka sortu zen, izena “Niké” garaipenaren jainkosa greziarrean oinarritzen da. Logotipoak mugimendua transmititzea zen premisa. Diseinatzailea Carolyn Davidson izan zen, eta greziar jainkosaren hegalean oinarritu zela dio.

Logoari arreta jartzea garrantzitsua da, enpresa zer den islatzen baitu. Identitate korporatibo on batek marka-irudia indartzen du, lehikideengandik bereizteko eta kontsumitzaileak aintzatesteko aukera ematen du. Logotipo berri bat diseinatzea edo oraingoa berdiseinatzea kontu delikatua da, eta profesionalen laguntza behar du.

Zure marka irudian aldaketarik behar duzu?